הטורים ושלחן ערוך

זכות גדולה ניתנה לרבנו יעקב בעל הטורים ז״ל, בזה שמרן מחבר השו״ע קבל את חלוקת ההלכות האלה לארבעה חלקיהם בשמותם הכללי והפרטי, הלכותיהם וסימניהם, ועליהם בנה את בנינו הגדול ״שלחן ערוך" שהוא התקבל בישראל לספר החקים והמשפטים של תורת ישראל, ומאז הופעתו נהיה לכל בית ישראל כדברי הכרתי והפלתי שכורתים דבריהם ומופלאים בדבריהם (ברכות ד.)

מתוך חשיבותם הגדולה בתכנם וסדורם וסגנון לשונם הקצר והמדויק כדוגמת המשנה בשעתה, חוברו סביבותיהם דברי הפוסקים הגדולים שלאור פירושיהם אנו הולכים ונלך כל הימים ואליה צורפו אלפי ספרים של פרושים ובאורים וחדושי הלכות שנלמדו מדבריהם דוגמת הגמרות בתלמוד בבלי וירושלמי. ועוד זאת, כל הפוסקים שבאו אחריהם בספרי תשובות להלכה, שהם נמנים לאלפים ורבבות, יסדו את תשובותיהם או מפתחות תשובותיהם לפי ד' הטורים והשו״ע בשמות ובסימני הלכותיהם.

ואף אני הדל באלפי וצעיר בישראל זכות אבותי הקדושים זצוק״ל, עמדה לי להושיבני בספסלי בית המדרש וליצוק מים על ידי רבותי המובהקים זצ״ל שהם למדוני דרכי הלמוד והעיון לברורן של סוגיות תלמוד ולאסוקי שמעתא אליבא דהלכתא והנחילוני דרכי הלמוד של רבני וגאוני הספרדים בדרך הבקיאות וברורי הלכות (ראה שני לוחות הברית בסוף תורה שבע״פ). ובזכותם הגדולה הגיעני ה׳ עד הלום להוציא לאור גם את זה, קבץ תשובותי שנשאלתי מרבנים וגאוני ארץ ופרנסי קהלות בארץ ובגולה מאז עליתי על כסא הרבנות ביפו סאלוניקי תל אביב. ועתה בירושלים המעטירה על כסאם הגדול והמכובד של אבותי (מסטרא דאמא). אב ובנו שזכו הגאונים הגדולים, חקרי לב, ונדיב לב, שכהנו במשרת הכבוד של ראשון לציון בירושלים עיקו״ת.

ספר זה הוא המשך ספרי הראשונים ממין זה בתכנם סדורם ושפתם ואין אני מוצא צודך לדבר אודותיו אף מלה אחת. וכחבורי הראשונים כן הנני מוציא חבור זה למי מרנן ורבנן גאוני הדור ותפארתו היושבים על כסא ההוראה, ובאהלה של תורה, רבנן ותלמידיהון בישיבות ומתיבתות, לעיונם והערותיהם שאקבלם בשמחה ובתודה רבה, ואם אמצא מה להשיב לברר דברי מה טוב, ולא אודה על האמת, כדרכם של תלמידי חכמים שבכלל מעלותיהם היא: ומודה על האמת, וכמו שכן מקובל פתגם מליצי: מודים דרבנן אינהו שבחייהו.

וכאן אני מוצא מחובתי להודות מקרב לב עמוק למרנן לרבנן הגאונים שקדמוני בהערותיהם ברכותיהם והערכותיהם על ספרי הקודמים שהם היו לי לעדוד רב להמשכת עבודתי זאת בתקוה ובטחון שדברי יהיו נשמעים בבתי המדרש, וזה שכרי הגדול.

ככלותי לדבר הנני חוזר בדברי הודאה לה׳ אלקי הרוחות החונן לאדם דעת ומלמד לאנוש בינה, וכמו שכן למדונו רז״ל להודות בתחלה ובסוף, ואומר: ברוך אתה למדני חקיך, האר עיני בתלמוד תורתך, ולא אכשל בדבר הלכה [תהליס קיט-יב], ויהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי לפניך ה׳ צורי וגואלי [תפלת ר׳ מחנן בברכות ד:]. ובחסדך הגדול הארך ימי עלי אדמות וזכני להשלים במהרה חלק יו״ד זה, ולהוציא לאור כל יתר חבורי הקטנים שחוננת אותי בחסדך, ואל תצל מפי דבר אמת עד מאד למשפטיך יחלתי [תהלים קיט – כג], ואשמרה תורתך תמיד לעולם ועד [תהלים קיט – מד]. ומברכתך ה׳ הטוב לכל קוראיו יבורך בית עבדך לעולם, רעיתי היקרה וחברתי בחיים, אחי היקרים טובים השנים הם וביתם ובניהם, בני ובנותי חתני וכלותי, נכדי ונכדותי הנאהבים והנעימים, ה׳ עליהם יחיו כולם יפרחו כגפן ויתענגו על רוב טובה ביראת ה׳ טהורה עומדת לעד סלה.