ויש שרצה לרמוז מדכתיב: ״עצת ה׳ היא תקום״ [משלי יט״כא], והיינו: עומר ציצית תפלין, וכל זה איננו שוה לי (הלקט ח״ב ס׳ רט״ו).
ולפי זה יוצא דתפילין של יד שוים בדינם לברך ולהניחם מיושב*, אבל רמ״א ז״ל כתב: ״יש מי שכתב להניח של יד מיושב ושל ראש מעומד, ובמדינות אלו לא נהגו כן, אלא שתיהן מעומד״ (אירח חיים ס׳ כ״ה סעיף י״א). והנה דעת ״יש מי שכתב״ הוא מדברי האגור בשם הזוהר, ולא נהגו כן, הואיל ולא נזכר דבר זה בתלמוד ופוסקים, הלכך קם דינא כמ״ש הירושלמי דכל ברכת המצות דינם מעומד, ולפיכך נהגו לברך על שניהם מעומד (עיין בבאה״ט משם כנה״ג שם ס״ק יד, ושערי תשובה ס״ק יא, ועי׳׳ע בספר כף החיים שם ס״ק ע״ה).
והנה טעמו ונמוקו של הזוה״ק הוא מבואר בדברי ״מצת שמורים״, הוב״ד בספר כף החיים (שם ס״ק ל״ג). ואנו בני קהלות הספרדים, כיון שקבלנו נוסחת האר״י ז״ל בסדור התפלה, נהגנו כמותו גם בענין הנחת תפילין וברכתה.
מכללם של דברים למדנו שאין זאת בגדר הלכה שיש בה מחלוקת בדין, אלא ממדת חסידות, ומטעם תורת הח״ן הוא שאמרו להניח ולברך על תפילין של יד מיושב. וגם לפי תורת הח״ן אם הניח שתיהן מעומד יצא ידי חובתו. ולא כמחלוקת התנא בקריאת שמע, שלדעת ב״ש צריך שיטה ויקרא מדכתיב ״ובשכבך״, ואם קראה מעומד או מיושב לא יצא ידי חובתו [ברכות י,ב], וכיון שכן נראה ודאי שאין כאן משום ״לא תתגודדו״, הואיל ואין מחלוקת בהלכה. אולם בכל זאת נראה לע״ד שאין לנהוג מדת חסידות זאת במקום שכל הצבור אינם עושים כן, ולא מפני המחלוקת, אלא משום שזה נראה כיוהרא. וכמו שכן אמרו בדין הנחת שני זוגות של תפילין דרש״י ודר״ת (עיין שו״ע אורח חיים ס׳ ל״ד סעיף ג׳ ובאה״ט ושערי תשובה).
זאת ועוד אחרת, הישיבה בשעת הנחת התפילין בזמן שכולם עומדים, נראית בעיני הרואים כאלו מזלזל בכבוד שמים. והרי זה דומה לדין יום טוב שני של גלויות. וכמו שכן פסק מרן ז״ל: ״בני ארץ ישראל שבאו לחוצה לארץ אסורים לעשות מלאכה ביום טוב שני ביישוב, אפילו דעתו לחזור״ (שו״ע או״ח ס׳ תצ״ו סעיף ג׳).
מסתם דברי המחבר נראה דאסור לעשות מלאכה אפילו בצנעה, אבל הטו״ז כתב: נראה הטעם מפני המחלוקת, וכמ״ש סי׳ תס״ח סעיף ד' ואם כן יש היתר אם עושה מלאכה בצינעה וכו׳, ובעל השו״ע היה לו לבאר זה, ואפשר שסמך על מ״ש סימן תס״ח (טו״ז שם ס״ק ב׳). ומג״א כתב: ״שאני הכא (יום טוב שני), כיון שהוא מנהג גדול שפשט בכל הגולה, אין לפרוץ בו גדר״ (מג״א שם סק״ד).
ולע״ד נראה דמה שהתירו לעשות בצינעה, היינו במקום שאין צד איסור בדבר, אלא שנהגו כן מדין מנהג שקבלו שניהם, לפיכך ההולך ממקום שלא נהגו אינו אסור, אלא מפני המחלוקת, בצנעה שאין בה מפני המחלוקת – מותר. אבל ביום טוב שני של גליות, שאינו רק מנהג שנהגו, אלא הוא מיוסד מדורות קדומים, המשנה והתלמוד, ודינו לכל דבר כיום טוב ראשון, הלכך כל העושה בו מלאכה, או אפילו נוהג בו מנהג חול, הרי זה נראה כמזלזל בעיקר דין יום טוב שני של גלויות, לפיכך אסור לעשות אפילו בצנעה, אם לא במקום שמניעתו לעשות היא עבירה, כגון הנחת תפילין ביו״ט שני האחרון, וכן כתב הפר״ח: ״כשהלכתי למצרים ודעתי לחזור לארץ ישראל, ביום טוב שני בבוקר, הנחתי תפילין בביתי בצנעה, וקריתי ק״ש עמהם, משום מאמר רז״ל: כל הקורא ק״ש בלא תפילין, כאילו מעיד עדות שקר בעצמו (ברכות יד,ב), ואח״כ הלכתי לבית הכנסת והתפללתי תפילת י״ח, דכיון דהוי בלחש כצינעה דמי וכו׳ ולבשתי מלבושי יום טוב, משום דהוא מילתא דפרהסיא״(פרי חדש סוף סימן תצ״ו).
מדבריו למדנו שלא הותר לעשות דברים של חול ביום טוב שני, אפילו בצנעה, אלא בדבר שיש צד עבירה במניעתו, כגון תפילין, או כשהוא בצנעה גמור, כגון תפלת י״ח בלחש. וגם צריך לעשותו באופן שלא ירגישו בו הצבור, וכמו שכתב: ״ואעפ״כ סמוך לחתימה ד״אמת ויציב״ קמתי והתחלתי להתפלל קודם שיתחילו הם, דהאריכות אחר שמסיימים הכל, יש בו היכר טפי מההתחלה״ (פר״ח שם).
מכלל הדברים למדנו, שבכל מקום שיש בו צד עבירה, או נטיה מההלכה, או ממנהג שהתפשט בישראל, מוטל על ההולך לאותו מקום לנהוג כמנהג המקום כל שהוא נמצא בו, ולא הותר אפילו בצנעה, אלא במקום שיש צד איסור במניעתו מעשות כמקומו, כגון תפילין ביום טוב שני של גלויות, ובביתו שאין איש רואהו, או בתפילות לחש, באופן שלא יכירו בו כלל.
דון מינה לנדון דידן – הנחת תפילין מיושב, כיון שיש מהפוסקים שסוברים להניח אותם בקימה, וכל קהלות אשכנז קבלו הוראותיהם ועושין כן, ויש בזה משום כבוד שמים, אעפ״י שלפי תורת הח״ן מוטב להניחם מיושב, בכל זאת דבר זה לא ידוע לכל, ויש בזה משום נראה כמזלזל בכבוד שמים, לכן צריך להניחם מעומד, כשהוא מניחם בביהכנ"ס.
|
|