* נטילת ידי הכהנים לפני ברכת כהנים, מטרתה וטעמה, האם מעכבת, והאם צריך דוקא מים *
* האם נט"י של שחר פוטרת מנט"י לברכת כהנים *
* ש"צ כהן האם ישא כפיו, וכיצד ינהג בנט"י לברכת כהנים *
* כהן שמצטער בהרמת ידיו לברכת כהנים, כיצד ינהג.*
טז כסלו התש״י
שלמא רבא מן שמיא לזקן שקנה חכמה,הרב הגאון כמוהר״ר יששכר זאב וייספלד יצ״ובית זקנים, דרך בית לחם ירושלים
שלום וברכה ברוב חבה והוקרה.נתכבדתי במכתבו היקר ובו שאלות בהלכה ותשובתן בצדן כיד ה׳ הטובה עליו, ואותי ביקש לחוות דעתי הדלה, והנני נמצא לאשר בקשני להשיב כהלכה, לפי קוצר השגתי, בעזרת צורי ומעוזי.נשאלתי בבית זקנים מהכהנים שבביהכ״נ, בימים שאין לנו מים לנטילת ידים, איך יעשו הכהנים בנשיאת כפים, אעפ״י שנטלו ידיהם שחרית, הלא צריך לחזור וליטול לנ׳׳כ.ואם הש״ץ כהן ויש מים, צריך להביא לו ויטול ידיו וישא את כפיו, או לא ישא כלל. ואם אין שם כהן אלא הוא — לא יברך, או יברך וישראל יקריא.ועוד, יש כהן אחד, שזה שנתיים היה לו כאב ידים הרבה, לסבת מרוצת הדם. שקורים בלוטדבוך ר״ל, ונתרפא במקצת, אבל בקושי מגביה ידיו בנשיאת כפים, לעשות כמ״ש בש״ע וכנהוג, ואעפ״י שאין בידיו היכר לחשוש שהעם יסתכלו בו, אבל כשהוא ש״ץ אפשר טוב יותר שלא יברך מפני שיש לו צער, ר״ל. |
תשובה:נטילת ידים לנשיאות כפיםגרסינן בגמרא: אמר ריב״ל: כל כהן שלא נטל ידיו — לא ישא את כפיו, שנאמר: ׳שאו ידיכם קדש וברכו את ה״ [תהלים קלד,ב], ופירש״י: שלא נטל ידיו — לפני עלותו לדוכן, והתוס׳ הוכיחו זאת מסוגיא דגמרא דמייתי קרא ׳שאו ידיכם קדש וברכו׳, משמע תיכף לנטילת ידים ברכה, דמשמע ליה השתא דבברכת כהנים משתעי קרא, דהיא בנשיאות ידים, עי״ש (סוטה לט,א תד׳׳ה כל כהן).מכאן מוכח דנטילת ידים סמוך לברכת כהנים היא לעכובא, מדאמר: כל כהן שלא נטל ידיו לא ישא את כפיו, והיינו טעמא דנטילת ידים לברכת כהנים אינה לטהרה. כנטילת ידים לאכילה, ולא להעברת רוח רעה, כגון נטילת ידים דשחרית, או היוצא מבה״כ, אלא נטילת ידים זאת היא לנשיאות של קדושה, כדי שתשרה עליהם שכינה לברך את ישראל, כאמור: ׳ושמו את שמי על בני ישראל ואני אברכם׳ [במדבר ו,כז], הלכך צריכה נטילת ידים מיוחדת.ובתשובת הגאונים השיב ר׳ משה בן מ״ר יצחק המערבי: לא מצאנו דבר שמעכב בברכת כהנים אלא נטילת ידים, דאמר ר״ש בן פזי כהן שלא נטל ידים וכו׳(אוצר הגאונים סוטה, תשובות ופירושים סי׳ קז). וכן מוכח מדברי הרמב״ם שכתב: ששה דברים מונעים נשיאות כפים וכו׳ וטומאת הידים (הלכות נשיאות כפים פט״ו ה״א), טומאת ידים כיצד? כהן שלא נטל ידיו, לא ישא את כפיו, אלא נוטל ידיו עד הפרק כדרך שמקדשין לעבודה, ואח"כ מברך, שנאמר 'שאו ידיכם קודש וברכו את ה" [שם ה"ה] |
והנה הכ״מ כתב: פירש״י, שלא נטל ידיו לפני עלותו לדוכן, כלומר אעפ״י שנטל(ידיו) שחרית, וכן הסכימו התוס' ואין נראה כן מדברי רבינו שכתב טומאת הידים, ואי כשנטל ידיו שחרית עסיק, טהרת הידים מיבעי ליה, שהרי אינן טמאות, אלא שצריך להוסיף טהרה על טהרתן, ועוד דאם איתא הוה ליה לכתוב אעפ״י שאין ידיו מלוכלכות ואינו יודע להם שום טומאה לא ישא (כפיו) עד שיטול(ידיו), כמו שכתב בפ״ו מהלכות ברכות גבי נטילת ידים לאכילה (כ״מ שם).ולע״ד אין זאת ראיה מכרעת, שדוקא בנטילת ידים לאכילה, הוצרך הרמב״ם לבאר אעפ״י שאינו יודע וכו׳, הואיל ועיקר נטילת ידים הוא משום טומאה, דידים שניות לטומאה, וכדי שלא יטמא את האוכלין כמגעו, ומשום שלא ידביק לכלוך שבידיו באוכלין, אבל בתפלה וק״ש שאין ענין לטומאה ולכלוך, אלא משום טהרה של קדושה, ודאי הוא דאפילו אם אינו יודע בהם טומאה ולכלוך חייב בנטילת ידים.תדע מדפסק הרמב״ם ז״ל: כשנוטל ידיו מברך: אקב״ו על נטילת ידים (הל׳ תפלה פ״ז ה״ד), המשכים לקרוא בתורה קודם שיקרא קריאת שמע, בין קרא בתורה שבכתב, בין קרא בתורה שע״פ, נוטל ידיו תחלה ומברך שלש ברכות וכו׳(שם ה״י). הרי לך מפורש שחייב אדם ליטול ידיו שחרית בשעה שיקיץ משנתו, וליטול ידיו שנית לפני קריאת שמע. וכן פסק: טהרת ידים כיצד? רוחץ ידיו במים עד הפרק ואח״כ יתפלל (הלכות תפלה פ״ד ה״ב).לאור דברים אלה מתפרשים דברי הרמב״ם ז״ל: כל הנוטל ידיו, בין לאכילה בין לק״ש, בין לתפלה, מברך תחלה אקב״ו על נטילת ידים (הלכות ברכות פ׳׳ו ה״ב). דוק ותשכח דלא ערבינהו בחדא מחתא —כל הנוטל ידיו לאכילה לק״ש ולתפלה, אלא בין לאכילה וכו׳ ללמדך שנטילות אלה הן חלוקות בטעמן. לאכילה משום טומאה, לק״ש משום קדושת התורה, ולתפלה משום נקיון ידים, מדכתיב: ׳ארחץ בנקיון כפי ואסובבה את מזבחך ה״ [תהלים כו,ו] (ברכות טו,א).מעתה מתפרשים דברי הרמב״ם: טומאת הידים כיצד? כהן שלא נטל את ידיו, לא ישא את כפיו, אלא נוטל את ידיו עד הפרק, כדרך שמקדשין לעבודה (הלכות נשיאות כפים). והדברים מגיעים למ״ש: מצות עשה לקדש כהן העובד ידיו ורגליו ואח״כ יעבוד, שנאמר: ׳ורחצו׳ וכו׳, וכהן שעבר ולא קידש ידיו ורגליו שחרית, חייב מיתה בידי שמים… ועבודתו פסולה (הלכות ביאת מקדש פ״ה הלכה א).וכתב בבית יוסף סימן קכח: ׳וכתוב בארחות חיים שכתכ ה״ר אברהם בן הרמב״ם ז״ל, הלכה למעשה לפני אבא מארי ז״ל וזולתו ממורי התורה, שכל כהן העומד בתפילה יגש לברכת כהנים וסומך על נטילת ידיו לק״ש ולתפילה עכ״ל׳ (והובאו הדברים בכסף משנה הלכות נשיאת כפים פט״ו ה״ה).לפיכך נשיאות כפים הואיל והיא עבודה שבמקדש, טעונה נטילת ידים לקדושה כעין כל עבודות שבמקדש, אלא שלא צריכה ממש כאותה נטילה של ׳ורחצו ידיהם ורגליהם׳, וסגי בנטילת ידים לחוד, אבל נטילת הידים היא כעין נטילת ידים ורגלים שבעבודה, והיינו לקדש את הידים לשם נשיאות כפים, ולא סגי בנטילת ידים של שחרית.דברי הא״ח אינם סותרים זאת, שהרי נאמר: וסומך על נטילת ידים לק״ש ולתפלה, ונטילה לק״ש ותפלה היא נטילה של קדושה, כמו נטילת ידים של נשיאות כפים. והם הם דבריו: אין הכהן צריך לקדש בין כל עבודה ועבודה, אלא פעם אחת מקדש בבקר ועובד והולך כל היום כולו וכל הלילה (ביאת המקרש שם ה״ג). ונטילה לתפלה וק׳׳ש הויא כנטילה לקדש הידים, אבל נטילת ידים דשחרית אינה פוטרת מנטילת ידים לנשיאות כפים. ורק נטילת ידים לתפלה וק״ש פוטרים מנטילת ידים לנשיאות כפים, וכעדותו של הרב אברהם בנו של הרמב״ם ז״ל.דבריו [של ר׳׳א] ברור מללו שלא נפטר מנטילה לנשיאות כפים אלא על סמך נטילה לתפלה וק״ש, אבל אין אנו רשאין לפרש דבריו של רבנו אברהם ז״ל שבנטילת שחרית סגי, שאם כן מה נענה לקושית התוס' דמייתי הגמרא ׳שאו ידיכם קדש וברכו את ה״, משמע תיכף לנטילת ידים ברכת כהנים וכו׳, ועוד אי מיירי הכא בשלא נטל ידיו שחרית, אמאי נקט כהן לנשיאות כפים, תיפוק ליה משום דברי תורה, שצריך ליטול ידיו וכו׳, ואמרינן התם דבעי לאהדורי בתר מיא לק״ש מיל, ומה לי ק״ש ומה לי ברכת כהנים וכו׳(סוטה לט,א תד״ה כל כהן).
|