״כתב הרוקח (סי׳ שס׳׳ו): אשת כהן שהיא מעוברת, מותרת ליכנס באהל המח, דספק ספקא הוא,שמא נפל הוא, או שמא נקבה היא״ (ש״ך יו׳׳ד סי׳ שע׳׳א ס״ק א׳), וכ״ת הקשה ממ״ש ביבמות דרוב אינן מפילות, אם כן הספקות אינן שקולות, ואין כאן ספק ספקא. ואשתמיטתיה מעיני דמר דברי גליון מהרש״א דכתב: ״ומ״ש הש״ך דהוי ספק ספקא, ק״ל, דהא רוב אינן מפילות, ועי׳ תוספות כתובות ט,א״, וכוונתו ברורה, דהוא מקשה ממ״ש ״היתה לה חמות, אינה חוששת, אמאי, הלך אחר רוב נשים, ורוב נשים מתעברות ויולדות, מיעוט מפילות, וכל היולדות מחצה זכרים ומחצה נקבות, סמוך מיעוטא דמפילות למחצה נקבות, והוו ליה זכרים מעוטא וליחוש״ (יבמות קי״ט,א), הכא נמי סמוך מעוטא דמפילות למחצה נקבות, והוו ליה זכרים מיעוטא, כלומר ספק אחד ולא מעוטא דמעוטא, דהיינו שני ספקות וליחוש. וציין עוד למ״ש התוס׳ בכתובות, ואף בזה סתם דבריו ולא פירש, וכוונתו היא למ״ש התוס׳, דשם אונס חד הוא (כתובות ט,א ד״ה ואי בעית אימא), אף כאן שני הספקות חד הוא, אם עובר זה מוזהר על טומאת אהל או לאו, ומעתה מ״ש כ״ת דספק ספקא לא הוי אלא כשהספקות שקולים, לא מצאתי להם יסוד. |
בכללי ספק ספקא של הש״ך כתב: לא מקרי ספק או ספק ספקא, אלא כשהאיסור וההיתר שוין, אבל אם יש לתלות באיסור יותר מבהיתר, וכן אם האיסור שכיח יותר מההיתר, אין זה ספק (יו׳׳ד סי׳ ק׳ כללי ספק ספקא להש׳׳ך סעיף ל׳׳ג). אולם אני תמיה על הש״ך, דכתב: ״דס״ס הוא שמא נפל״ וכו׳, דלמה ליה טעם ספק ספקא, הרי שפיר יש להתיר אשת כהן שהיא מעוברת להכנס באהל המת, מדין רוב, וכדאמרינן בסוגיא דגמרא: סמוך מיעוטא דמפילות למחצה זכרים ומחצה נקבות, והוה ליה כרוב נקבות, ולדידן דקי״ל כרבנן דר״מ דלא חיישינן למעוטא, הרי זה ככל דין רובא דאורייתא, דמותר אפילו לכתחילה, וממילא נדחית גם ההשגה של חד ספקא הוא. וכן ראיתי להמג״א שהשיג על דברי הש״ך וכתב: ״וצ״ע דבלא״ה מותר, דטומאה בלועה אינה מטמאה, כדאיתא באהלות (פ״ז מ״ה דבחולין עא,ב), וכ״פ הרמב״ם סוף הלכות טומאת מת״ (מג״א או׳׳ח סי׳ שמ״ג ס׳׳ק ב׳). שבתי וראיתי להרדב״ז ז״ל שהשיג על הש״ך מדין טומאה בלועה, וכמ״ש המג״א, ותרץ שהרוקח איירי שמלאו ימיה ללדת, וחיישינן שמא יוציא הולד את ראשו, ונמצא שהוא כילוד, ותינוק בן יומו מטמא באהל, ומשום הכי כתב ואפילו הכי לא חיישינן, דאכתי איכא ספק ספקא, ספק נקבה ספק זכר, ואם תמצא לומר זכר, שמא יחנק וימות בשעת לידה, דמעשים בכל יום שיוציא הולד ראשו ויחנק וימות, הלכך אכתי איכא תרי ספיקי, אפילו שהוציא ראשו, שאם לא נולד חי עדיין נפל הוא, דאין חדשים בלא חיות (שו״ת רדב״ז החדשות חלק א סי׳ ר׳).
ודבריו תמוהים מאד, דמה בכך שמקבלת טומאה, הלא אינה מוזהרת שלא להטמא, דלא עדיפא מבנות אהרן שאינן מוזהרות, וכל שכן ישראלית אשת כהן שאינה מוזהרת להטמא, וכיון שעובר ירך אמו, הרי הוא גם כן אינו מוזהר בכך כל זמן שהוא במעי אמו, ולמה תאסר האם מלהכנס לאהל שיש בו מת, לכן דברי הרוקח צריכים לי עיון רב.
|