ובאמת דברי רש״י כפשוטם צריכים עיון רב, וכמו שגם מעכ״ת כתב, ועדיין צריך עיון, אבל חייבים אנו לדחוקי נפשין ולתרץ דברי רש״י, שמלבד התמיהה שבדבריו הם נסתרים מיניה וביה ממ״ש רש״י שאין עושים אותו אלא גלויות הרחוקים וכו׳.
לכן נראה דשיעור דברי רש״י כך הוא: רבזמן לחם הפנים לא היו שני ימים טובים של גלויות אפילו בחו״ל, שהרי תקנת שני ימים טובים היתה אחרי קביעות החשבון, אין צריך לומר שלא היו שני ימים טובים בא״י, וזהו שדקדק רש״י וכתב שני ימים טובים של גלויות. והם הם הדברים שכתב, ומדאורייתא ביום הראשון שבתון וביום השביעי שבתון ותו לא (ביצה שם), ללמדך שלפני התקנה לא היה דין שני ימים טובים אפילו בחו״ל. וזה שלא בדברי הגאונים רס״ג ורה״ג דכתבו שדין יום טוב שני הוא דבר ה׳ למשה, שבא״י יעשו יום אחד ובחו״ל שני ימים, ולדבריהם גם בזמן הבית ישראל היושבים בחו״ל עשו שני ימים.
באות ה׳ עמד על דברי הרמב״ם ז״ל בהלכות קדוש החודש ותרץ אותם, ואין דעתי נוחה מתירח זה, ביחוד בהשואה למ״ש הרמב״ם ז״ל בהלכות יום טוב, לכן כתבתי בתשובתי הקודמת: ודברי הרמב״ם צל״ע.
בהמשך דבריו פלפל בחכמה בדברי מרן הראש״ל ישא ברכה זצ״ל, כוונתי היא על תשובתו בספר ׳מעשה איש׳, ואני בעניי כתבתי על זה בסה״ק משפ״ע מהדו״ת לאו״ח סימן סו, ובכלל דברי מעכ״ת הם דברי.
באות ז׳ הוסיף נופך משלו שני טעמים לדין זה:
א. משום קלקול בדין תרומות ומעשרות, שאם יעשו במקומות שבא״י שני ימים טובים של גלויות, יבואו לטעות לפטור מקומות אלה מהפרשת תרומות ומעשרות, ויכשלו על ידי כך לידי אכילת טבל שהיא אסורה מדאוריתא, לכן מוטב לבטל דבר שהוא מדין מנהג, כדי שלא להכשל באיסור דאוריתא.
ב. מצד האומות שהסכימו לתת לנו א"י, ואם יראו שאנו דנים במקומות שבארץ כדין חו"ל, יהיה להם פתחון פה לומר: אין לכם חלק ונחלה במקומות אלה.
טעמים אלה לא נהירים לי, כי הלא דין יום טוב שני של גלויות אינו תלוי בקדושת הארץ וגבוליה, אלא במקום שהשלוחים מגיעים, ואם לא ידעו זאת — נודיע להם, והרוצה לטעות יטעה, והוא את עונו ישא. ואטו מפני הטועים או המזידים נשנה תקנת חז״ל?
דבר זה מספיק גם לדחות פתחון פה של האומות, ובלא זה נמי הלא הם לא עמדו על גבולי הארץ והוציאו ממדינת ישראל שטחים גדולים שהם ודאי מגבולי ארץ ישראל. ואנו נשענים על דבר ה׳ לאבותינו ולנו על נחלת הארץ בכל גבולותיה, ולא מפני טענת שוא של אחרים נשנה תקנת חכמים, לכן אני אומר: טעמים אלה לא חזו לאיצטרופי כלל, ומוטב שלא להזכירם אפילו ברמז.
אסיפא דדינא הנני מסכים ומעריב לפסק דינו, שאין לנהוג בארץ ישראל בכל גבוליה אלא יום טוב אחר בלבד,
ומהרה נזכה לרשת את כל הארץ ולבנין אריאל.
בן ציון מאיר חי עזיאל
|
ראשון לציון, הרב הראשי לישראל
|