* "הולכי דרכים " ביום נפטרו מהסוכה ביום רק כאשר הם בדרך במשך כל היום,
אבל כשאפשר לו לקיים מצוה זו בחלק מהיום חייב לעשות כך *
* כיון שמקום העבודה הוא קבוע, עליהם לבנות לעצמם סוכה *
* יסוד הענין שלא פטרה התורה מסוכה אלא כאשר קיום המצוה יבטל את היציאה לדרך וכיו"ב *
* אלו מאכלים חייבים בסוכה ואלו פטורים *
יד תשרי תשיגלכבוד הרה ״ג הנכבד ר׳ כמוס עגיב יצ״ושכ׳ אגרובנק / ע״י חדרהשלום וברכה.ביום זה, ערב סוכות, הגיע לידי מכתבו מיום יג דנא, ובו שאלת חכם, דבר בעתו, ומפני דחיפות הענין התפניתי לעיין בדין ולחו״ד בקצרה, לפי קוצר השגתי בעזרת צור ישועתי:שאלהנשאלתי אודות הפועלים שהולכים יום יום לעבודה משעה 6 בבוקר וגומרים בשעה 4 אחה״צ, איך עושים בחה״מ של סוכות ? האם יכולים לאכול בלא סוכה ? האם יכולים לסמוך על דברי מרן ומור״ם א״ח סימן תרמ ס״ק ח: הולכי דרכים ביום פטורים מן הסוכה ביום וכו', הגה: ודוקא כשיוכלו למצוא סוכה, אבל וכו׳ יוכל לילך לדרכו, אף שלא ישב בה לא יום ולא לילה וכו׳ וכו'תשובהגרסינן בגמרא: הולכי דרכים ביום פטורין מן הסוכה ביום וחייבים בלילה, הולכי דרכים בלילה פטורין מן הסוכה בלילה וחייבין ביום, הולכי דרכים ביום ובלילה פטורין מן הסוכה בין ביום ובין בלילה, ופירשו רש״י ותוס׳ דכתיב: ׳בסוכות תשבו׳[ויקרא כג,מב] כעין ישיבת ביתו, כשם שכל השנה אינו נמנע מלכת בדרך בסחורה, כך כל ימות החג שאינו יום טוב, לא הצריכו הכתוב למנוע (סוכה כו,א תוס׳ ד״ה הולכי דרכים ואו״ח סימן תרמ סעיף ח).
|