סימן קכא- פינוי מתים הקבורים במקום בודד

סימן קכא

(ליו"ד סימן שע"ב)

- פינוי מתים הקבורים במקום בודד -

כ"ו ניסן תש"ה

לכבוד האדון הנכבד יקר רוח

ואיש תבונה כש"ת מר דודו י. כהן יצ"ו

מזכיר הכבוד בועד "עושי חסד"

בעי"ת כלכותא.

שלום וברכה.

א.מ.נ.

בתשובה למכתבו מיום 16.3.45 הנני מתכבד להודיע כדלקמן:

שאלת ממני להודיעך חות דעתי בשאלה דלקמן:

ישנה חלקת אדמה בבית הקברות של נוצרים שעליה נקברו שני יהודים, האם אפשר להשתמש בחלקה הזאת בעתיד לקברות של יהודים, לאחר שהכניסה היא דרך בית הקברות של הנוצרים?

וזאת תשובתי בעזרת צור ישועתי

מתוך שאלתכם מתברר הדבר שאין צבור ישראל קבוע בערי דהרה-דון וגם אין קהלה מישראל סמוך לה אלא בעיר כלכותה הרחוקה ממנה תשע מאות מיל, ולכן אי אפשר להוביל את המתים בעיר הנ"ל לקבורת ישראל במרחק גדול כזה.

והואיל ושני היהודים שנלבע"ו בעיר הזאת נקברו מתוך הכרח בבית הקברות הממשלתי, מחוייב הדבר לקנות שטח קרקע מסביב לשני קברי ישראל כדי שלא יטמעו בבדידותם ושלא יקברו על ידם מתים שאינם יהודים. ובודאי שמגרש זה צריך להיות גדור כדי שיהיה רשות מיוחדת ליהודים וע"י כך ישמרו שני קברות אלה ויהיה מקום לקבור עוד מתי ישראל שיהיו נפטרים לבית עולמם בעיר זאת או בעיירות הסמוכות לה שאין בה יהודים.

אבל גדר זה צריך להיות בר קיימא מתחלת הויתו, שאם לא כן יאבד במשך הזמן על ידי דריסת רגל או ערמות עפר. ולכן אני מוצא לנחוץ בהחלט שגדר זה יהיה גבוה לא פחות מחצי מטר מארבע רוחותיו ובדלת קבועה ונעולה.

באשר לשאלתכם ע"ד הכניסה לבית הקברות דרך קברי הלא- יהודים, אני מיעצכם לקנות דרך קצרה מהרחוב עד מגרש בית הקברות ושתהיה גדורה משני צדדיה, ועל ידי כך תוכלו להעמיד דלת מיוחדת על פני הרחוב ולתת עליה שלט שיהיה כתוב בו בית הקברות ליהודים, ובזה ישתמר מקום זה לעולם לקנינו של ישראל לבית הקברות לישראל.

דברים אלה אני כותב בתשובה לשאלתכם, אבל למעשה בהיות ואין לי כל סכויים שביום מן הימים תהיה שם קהלה יהודית וא"כ יהיו שני הנעדרים האלה בודדים לעולם בבית הקברות הלא-יהודים. לכן אני מיעץ להעביר את עצמותיהם לקברות ישראל בכלכותה או במקום אחר שיש בו בית הקברות לישראל, וזה אחרי שנים עשר חודש מיום קבורתם ובתנאי שיוציאו עם עצמותיהם גם עפר תבוסתם שהוא לא פחות מגובה של שלש אצבעות. אולם אם תראו שזהו דבר בלתי אפשרי, אז תעשו כהוראותי הקודמות.

והנלע"ד כתבתי.