סימן קכ- פינוי מתים

סימן קכ

(ליו"ד סימן שס"ג)

- פינוי מתים -

י"ד חשון תש"י

לכבוד מעלת הרב הגאון המפורסם

רב דיינא דנחית לעומקא דדינא

כמוהר"ר משה איררה יצ"ו

חבר לשכת הרבנות הראשית לתל-אביב-יפו.

שלום וברכה.

מכתבו החביב מיום ב' חשון דנא קראתי בכל לב ובו שאלת חכם:

שאלה

אשר הובאה לפניני, באב שכול אומלל ומדוכה בוכה ומקונן ודמעתו על לחייו על בנו יחידו מכל עמלו שנפל חלל במלחמתה על המולדת ונקבר בזמנו ברחובות ועתה בא מבקש ומתחנן לרגלי הרבנות בתל אביב שיתנו לו היתר לפנותו משם ולקברו אצל זקנו וקרוביו שבנחלת יצחק בת"א. אמנם הרבנים מהססים להתירו מחמת יראת חרדת הדין, ואני איש צעיר אמרתי שלע"ד בנדון כזה שהוא לקברו אצל אבותיו מרן בשו"ע מתיר בפשטות משום שערב לאדם להיות בקרבת אבותיו, אבל הם אמרו דמ"ש מרן להתיר היינו, בשלו, ואני בעניי לקטתי מתוך מפרש"י הש"ע איזה גרגירים שמהם מתברר דמ"ש מרן "בשלו" ל"ד והיות שהסוסם לא פג מהם הציע הרב טולידאנו שליט"א לשלוח הכל לפני רו"מ מ"ע ומציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים.

תשובה

וזאת תשובתי בעזרת צור חמדתי:

בשאלה זאת דנתי בעניי בסה"ק משפטי עוזיאל ח"א יו"ד סי' ל' סעיף א' וב', והעליתי לע"ד דכל מקום שנקבר איש או אשה מישראל בבית הקברות הצבורי שכל בני הקהלה נקברים שמה הרי הוא בבית קברות אבותיו שכל ישראל הם בית אב אחד ובכל מקום שהוא נקבר הרי הוא כנקבר בבית אבות, ובכל דברי מעכ"ת לא מצאתי דבר חדש שיש בו לשנות דעתי.

רק זה מצאתי ראיה לסתור ממ"ש מעשה שמת אביו רבי יצחק (נ"א צדוק הכהן) גינזק ובאו והודיעוהו לאחר שלש שנים וכו' ובא ושאל וכו' מהו ליטמא ולהביאו בקברי אבותיו ואמרו לאביו בזמן שהוא שלם (נזיר מ"ד.) וע"ז כתב מעכ"ת דון מינה דלמי שאינו כהן מותר לפנותו ממקומו כדי לקברו במקום אבותיו. ולע"ד אין ראיה מזה לסתור, ושפיר יש לומר שגנזק היה מקום בודד שלא היה בית קברות של ישראל, או שרבי יצחק נקבר שלא בבית הקברות של ישראל וכן מוכח הדבר מעצם העובדא שבאו והודיעוהו אחרי שלש שנים ואם היה נקבר בבית הקברות הצבורי ודאי שהיו מודיעים לו בזמנו.

והנני מוסיף להגיד כי דין זה של קברי אבות הוא משום דערב הוא לאדם שהוא ינוח אצל קבר אבותיו מכאן שכל ההיתר הוא משום דקים להו לרבנן דנוח וערב לו למת עצמו שיפנו אותו לקבר אבותיו, ואין זה תלוי ברצון או נוחיות קרוביו שבחיים, ואדרבא קרוביו מחוייבים לבטל רצונם ונוחיותם מפני נוחיות וחרדת הדין של המת.

לכן נלע"ד שאין להתיר פניו של מת זה דנדון דידן שנקבר ברחובות ומקום קבורתו זאת היא מנוחתו כבוד ותהי נשמתו צרורה בצרור החיים, ומנחם ציון ינחם את הוריו וקרוביו המתאבלים עליו בכלל אבלי ישראל על מותם של גבורי החיל שנספו במלחמת הגאולה יהי זכרם ברוך לנצח.

והנלע"ד כתבתי.