סימן ג- מסירת עלי הגהה למגיה הדחוק בזמן,ויש חשד שיגיה בשבת.

ביאור עניני " לפני עור לא תתן מכשול" ו"מסייע לעוברי עברה"

לחו"מ סימן ע ועוד 

 

שלום וברכה לכבוד ריכא ובר ריכא

 הרב הגאון המפורסם חו״ב סוע״ה

כמוהר״ר אליעזר בהגרחי״ל אויערבאך יצ״ו

אחדשו״ט הנני לחוות דעתי בשאלה שעמדה לפניו, מאחד המדפיסים הירא וחרד לדבר ה׳,בענין קבלת עבודת הדפסה מישראל החשוד לקחת עלי ההגהה ביום עש״ק אחר הצהרים, על מנת להביאם חזרה להדפסה ביום הראשון, ואם אמנם אפשר לו להגיה ביום ו׳ לפני קבלת שבת, או בליל מוצש״ק, בכל זאת הוא חשוד להגיה בשבת. ושואל זה, בהיותו ירא וחרד לדבר ה׳, נסתפק אם יש בזה משום ״ולפני עור לא תתן מכשול״ [ויקרא יט.יד].

ומעכ״ת נשא ונתן בחכמה ותבונה בשאלה זאת, והעלה שאין בזה לתא דאיסורא מטעמים שיתבארו לקמן. ומענותנותיה דמעכ״ת בקשני לחו״ד הדלה בשאלה זאת. ולמלאות רצונו הנני נעתר לבקשתו, ובה׳ החונן לאדם דעת שמתי מבטחי, כי ינחני בדרך אמת לאסוקי שמעתא אליבא דהלכתא, ואען ואומר:

א.  גדר לפני עור לא תתן מכשול

עיקר דין זה שנוי בגמרא: ״מנין שלא יושיט אדם כוס של יין לנזיר, ואבר מן החי לבני נח, תלמוד לומר: ״ולפני עור לא תתן מכשול״. ופירש רש״י ז״ל: לא יושיט אדם כוס יין לנזיר – שמא יבא לשתותו(ע״ז ו,ב).

מדבריו אנו לומדים שאיסור זה קיים גם בכל איש מישראל ובכל שאר איסורין, ואעפ״י שאינו חשוד בדבר. ונקט כוס יין לנזיר, לאשמועינן דאע״ג דלגבי המושיט אין כאן אסור, שהרי אינו נזיר, בכל זאת אסור להושיט לו. וכ״כ הר״ן ז״ל: ״רבותא קא משמע לן, דאפילו כוס יין לנזיר, דלדידן לא אסיר, איכא משום לפני עור לא תתן מכשול״ (שם). ומדבריהם למדנו עוד, דמשעת הושטה עובר המושיט בלאו זה, משום שכיון שמצוי לו, שמא יבא לשתות, ונמצא שבהושטה זאת הכשילו לעבור עבירה.

וכן מוכח מדגרסינן התם [בבא מציעא עה.ב]: ״אמר רב: כל מי שיש לו מעות ומלוה אותן שלא בעדים,עובר משום ״לפני עור לא תתן מכשול״. ופירש רש״י ד״ה עובר – ״שעולה על רוחו של לוה לכפור״. פירוש דבריו, דבמלוה בעדים, אע״ג דנאמן לומר פרעתי(חו״מ סי' ע׳ סעיף א׳), מכל מקום אינו מעלה על רוחו לומר טענה זאת נגד טענה ברורה של המלוה, שאעפ״י שמן הדין יהיה פטור בשבועת היסת, יהיה חשוד בעיני הכל שלא טען אמת. אבל בכופר בעיקר ההלוואה, יהיה נראה  כנאמן בעיני הכל, ואדרבה, המלווה יהיה חשוד לטוען טענת שקר, וכדאמרינן: ור״ל אמר: גורם קללה לעצמו, ופירש״י: כשתובעו וזה כופר, הכל מקללין אותו ואומרים שהוא דובר על צדיק עתק (ב״מ שם).

והנה הלחם משנה פירש דברי רש״י אלה, שעולה על רוחו לכפור מחמת שכחה, ואסתייע מדגרסינן התם: כל שכן מר דטריד בגירסיה, משתלי, וגורם רעה לעצמו (לח״מ ה׳ מלוה ולוה פ״ב ה״ז).

ולע״ד לשון שעולה על רוחו לכפור – אינו הולם פירוש זה, דשכחה אינה בגדר עולה על רוחו, אלא דברי רש״י הם כפשוטן וכדכתיבנא. ומדאמרינן ״כל שכן מר״ אין ראיה, דבאמת לענין אסור דלפני עור ודאי דלתלמיד חכם מותר, משום דודאי אינו עולה על רוחו לכפור, אבל משום גורם קללה לעצמו, וראי שבת״ח חמור טפי, דאע״ג דאינו עולה על רוחו לכפור, אבל עלול לשכוח יותר מאיש אחר, וגורם רעה יותר גדולה למלוה. והיינו דקאמר: כל שכן מר דטריד בגירסיה משתלי וגורם רעה לעצמו, כלומר, מצד גורם רעה לעצמו הוא דכל שכן תלמיד חכם. ולפי זה ר״ל דאמר וגורם רעה לעצמו, לא פליג ארב יהודה, אלא לטפויי אתא, שגם במקום שאין לחוש משום לפני עור, אסור משום שגורם רעה לעצמו, וכמ״ש הפרישה (טור חו״מ סי׳ ע׳ סעיף א׳).

והתוס' פירשו דנקט כוס יין לנזיר ואבר מן החי לבני נח, משום דמסתמא למישתי קא בעי ליה, כיון דכולי עלמא חמרא שתו, ושמא ישכח נזירותו. אבל ישראל שאמר: הושיט לי נבלה או חזיר, או שום אסור, אין לחושדו מלהושיט לו (ע״ז שם תד״ה מנין).

ולדבריהם צ״ל, דגם בלוה בלא עדים הוא כמו כוס יין לנזיר, דכיון דמלוה להוצאה נתנה,

עלול הלוה לשכוח ההלואה ולכפור בה מתוך שכחה. ונראה שגם רש״י לא אמר דבכל שאר איסורין נמי אסור להושיט לישראל שאינו חשוד דבר אסור. אלא בנזיר, או במלוה בלא עדים, משום דקרוב לודאי שיבוא לידי אסור שתית יין בנזיר, או כפירה במלוה בכל אדם, משום חמרת ממון דאלימא ומשכה טובא להעלות על רוחו של לוה לכפור. אבל בשאר איסורין נותנין למי שאינו חשוד בדבר לעבור עבירה על ידי שמצוי לו האסור.

ובהכי מתישבת שפיר קושיתו של הרה״ג הפוסק יצ״ו, דלא מצינו איסורא ולפני עור לא תתן מכשול על מחשבת עבירה לבד. ולפי מ״ש אין כאן מחשבת עבירה גרידא, אלא מחשבה שמצטרפת למעשה, שעל ידי חמדת ממון קרוב לודאי שיעלה על רוחו לכפור ויכפור.

ב.  מכשיל את חברו וחברו לא נכשל בו

ועל כל פנים, מדברי רש״י והתוס׳ למדנו שמשעת הושטה עובר באיסור זה, משום שהוא מסבב עבירת חברו במזיד, או אפילו על ידי שכחה, דכל שחברו עשה איסור על ידו – מתחייב המושיט למפרע משעת נתינה. אבל ודאי שאם המקבל לא עשה איסור, אין המושיט עובר על לאו זה, שהרי הוכיח סופו על תחלתו, שמקבל זה לא היה עור ולא נכשל באסור.

וכן מוכח מדגרסינן: ״רב הונא קרע שיראי באנפי רבה בריה, אמר, אמול איחזי אי רתח אי לא רתח. ודלמא רתח, וקעבר אלפני עור לא תתן מכשול. ופירש״י: שגורם לבנו לחטוא(קידושין לב,א). מכאן שאם לא רתח, לא היה עובר משום לפני עור לא תתן מכשול.

ואל תשיבני ממ״ש: אמתא דבי רבי, חזתיה לההוא גברא דהוה מחי לבנו גדול, אמרה: ליהוי ההוא גברא בשמתא, דקעבר משום לפני עור לא תתן מכשול. ופרש״י: דגדול הוא, שמא מבעט באביו והוה ליה איהו מכשילו (מו״ק יז,א), אלמא דמשעה שהכה את בנו הגדול עובר בלאו זה, ואפילו אם הבן לא בעט באביו. ואין זו תשובה, דמכה בנו הגדול שאני, שתיכף מזלזל באביו ומבעט בכבודו, הלכך משמתינן ליה משהכהו. אבל בכל אסורים אחרים אין המושיט איסור עובר אלא אחרי שחברו עשה האיסור, ואז עובר למפרע משעת נתינת המכשול לפניו.

וכן מוכח מדברי הרמב״ם ז״ל דכתב: ״העיקר אצלנו – אין שליח לדבר עבירה, והעושה עבירה בעצמו מלקין אותו, והמתעה אותו, או מכשילו, או מצוה עליו, או המסייעו לדבר עבירה בשום פנים ממיני הסיוע, ואפילו בדבורו הקל, הוא נענש מהשם יתברך כפי שעושה באותו הסיוע או ההכנה וכו׳. אבל הוא עובר על הכתוב שאמר: ״לפני עור לא תתן מכשול״, אם היה הוא סבה לעבור העבירה, או עובר על הכתוב שאמר: ״אל תשת ידך עם רשע״ [שמות כג,א], אם סייע לאותו עובר (פירוש המשנה מסכת תרומות פ״ו מ״ג).

והם הם הדברים שכתב בספר המצות, מצות לא תעשה רצ״ט: ״ולאו זה כולל ג״כ מי שיעזור על עבירה או יסבב אותה, כי הוא יביא האיש ההוא לעון ובעזרתו הכשילו, וחזר עוד ויפתהו ויעזרהו להשלים עבירתו, או יכין לו סבת העבירה״, וכו׳.

וכן כתב בהלכותיו: ״כל המכשיל עור בדבר והשיאו עצה שאינה הוגנת, או שחיזק ידי עוברי עבירה, שהוא עור ואינו רואה דרך האמת מפני תאות לבו, הרי זה עובר בלא תעשה, שנאמר: ״ולפני עור לא תתן מכשול״ (ה' רוצח פי״ב הי״ד).

מדבריו למדנו שכל המכשיל את חברו בדרך הכנה, או מסבב סיבת העבירה בכולה או אפילו השלמתה, הוא עובר בלאו ד״לפני עור״, וכל המסייע עובר משום ״אל תשת ידך עם רשע״.

והנה ב״יד מלאכי״ חדש בהלכה זו שהמושיט לחברו דבר איסור עובר משעת ההושטה, אפילו אם חברו לא נכשל על ידו, משום שעל ידי המצאתו לו דבר איסור, מעמיד את חברו בנסיון לכבוש את יצרו, ושמא לא יעמוד בנסיונו. ונסתייע מסוגין דמו״ק דמכה את בנו הגדול עובר משום ״לפני עור לא תתן מכשול״, ולפי זה פירש סוגיין דקדושין דאמרינן דילמא רתח וקעבר משום ״לפני עור לא תתן מכשול״, דהכי קאמר: דילמא רתח, ומשום האי חששא (דשמא יבא לידי מכשול), עבר אביו השתא, בשעת קריעת שיראי בנו.

ועוד אסתייע מתשובת מהר״א ששון דכתב: דאיסור הרבית הוא בתחילת ההלואה. ודייק מדכתיב:

״את כספך לא תיתן לו בנשך״, כלומר משעת הנתינה שאתה מלוה אותו. והכנה״ג (יו״ד סי' ק״ס הגהות הטור אות ו׳) כתב, דגם הלוה עובר משעת הלואה אלאו דלא תתן מכשול, הרי דלדעת כל הני רבוותא קעבר המכשיל משעת נתינה (יד מלאכי כללי הלמד ס׳ שס״ז).

ולענ״ד כבר כתבתי שמסוגית הגמרא אין ראיה לחדוש דין זה. ומדברי מוהר״א ששון נמי אין ראיה,דקושטא הוא דאיסור רבית הוא בהטלת הרבית, שהרי גם העדים והערב עוברים משעת כתיבה, מדכתיב: ״לא תשימון עליו נשך״ [שמות כב,כד], ומלוה עובר משום: ״לא תתן לו בנשך״, ומשום: ״אל תקח מאתו נשך ותרבית״ [ויקוא כה,לו-לז] (ב״מ עה,ב). הרי שיש איסור משעת נתינה ושימה. הלכך עובר הלוה משום ״לפני עור״ אפילו אם לא שלם לו הרבית. שהרי בהלואתו ברבית מכשיל את המלוה. ואין ללמוד מזה גם לדין לפני עור לא תתן מכשול, כל שחברו לא נכשל באסור זה.

שבתי וראיתי בדברי מרן זקני הראש״ל זצוק״ל שדעתו נוטה להכריע כדעת היד מלאכי דקרא ד״לפני עור לא תתן מכשול״ נאמר על שעת נתינה, אע״ג דחברו לא נכשל באסור (חקרי לב חו״מ ח״א ס׳ כא. ד' יט, ע״ד). וכן ראיתי אחרי רואי לגאון עוזנו זצוק״ל שנשא ונתן בהלכה זאת, והביא רובא דרבוואתא שקבלו סברת היד מלאכי בהלכה זאת. ולעומתם החולקים על זה, ואסיק שדין זה צ״ע (שדי חמד מערכת ו' כלל כ״ו סעיף א׳).

ולפי זה למדנו שכל הירא את דבר ה׳ ימנע מלתת לחברו כל דבר שהוא מביא אותו לידי נסיון של עבירה, הואיל ומשעת נתינה הוא עובר באיסור זה, אפילו אם חברו לא יעשה עבירה זאת.

ג.   מושיט דבר עבירה לישראל שאינו חשוד בעבירה זאת

התוס, כתבו שלא נאמר איסור לפ״ע בכל שאר איסורין*. אבל ישראל שאמר הושיט לי נבילה או חזיר, או שום איסור – אין לחושדו בכך (ע״ז ו,ב תד״ה מנין). משמע מדבריהם שאפילו אם נכשל חבירו בעבירה זאת, אין המושיט עובר, הואיל שלא היה לו לחושדו ובהיתר נתן לו. אבל מדברי הרמב״ם (לעיל סעיף ב׳) נראה שגם למי שאינו חשוד, אסור להושיט לו דברי איסור, שבנתינתו לו הרי הוא כמפתהו לעבור עבירה, או מכינו ומסבב לו סיבת העבירה.

ויש להביא ראיה לדברי התוס׳ מדתנן: ״אלו כלים שאין האומן רשאי למוכרן בשביעית – מחרישה וכל כליה וכו׳. וגרסינן עלה בירושלמי: אמר רבי(יוסי) [יונה], כיני מתניתא: אלו כלים שאין האומן רשאי למוכרן בשביעית לחשוד על השביעית. סתמן מהו? ממה דתני לאיסור ולהיתר מותר, הדא אמרה, סתמן מותר (ירושלמי שביעית פ״ה ה״ג).

מכאן למדנו: שאפילו דברים שהם מיוחדים לאיסור, כגון מחרשה וכליה בשביעית, מותר למוכרם לשאינו חשוד בעבירה זאת. וכן מותר למכור אפילו לחשוד דברים שהם משמשין לאיסור והיתר. דכל דאיכא למיתלי שהוא מוכר להיתר, אין בו משום ״לפני עור לא תתן מכשול״. וכן שנינו: ״משאלת אשה לחברתה החשודה על השביעית נפה וכברה וכו׳, שאני אומר, נפה לספור בה מעות, כברה לכבור בה חול, ריחיים לטחון בו סממנין, תנור לטמון בו אונין (ירושלמי שם ה״ד).

הרי לך מפורש שאפילו דברים שסתמן ורוב תשמישן לאיסור, כגון נפה וכברה, וכו׳, הואיל ואפשר להשתמש בו גם להיתר, אפילו שלא בדרך תשמישו, מותר למכור או להשאיל גם לחשוד.

ואולם יש מקום עיון בדין זה, דהנה בדין כלים שהם לאיסור והיתר, וכן נפה וכברה תנינן בסתם להתיר כהלכה פסוקה שאין עליה חולק. ואלו במוכר בהמה או שדה בשביעית שנינו: ״בית שמאי אומרים: לא ימכור לו פרה חורשת בשביעית, ובית הלל מתירין (שביעית שם מ״ח). והנה בתלמודין רמו מתניתין אלה אהדדי, ותירץ: דכלים שעבודתן לאיסור, ליכא למיתלי, אבל פרה ושדה ניר דאיכא למיתלי, תלינן לב״ה (ע״ז טו,ב ובפירוש רש״י). וכ״ב הר״ש בפירוש.

אבל עדין קשה להיפך לב״ש, דאמאי לא פליג אכללא דמתניתין כל שמלאכתו לאיסור ולהיתר מותר (שם).

* וראה שם בלשון התוספות: ״נראה דה״ה בכל שאר איסורין״! וצ״ל – בכל שאר איסורין דלא בדיל מיניה.

פרה

והרע״ב ז״ל עמד על זה וכתב: ״ובית שמאי סברי דאין דרך כלל לשחוט פרה העומדת לחרישה״. ובתפארת ישראל כתב: ״ופרה דמשנתנו היינו במיוחדת לחרישה, כגון שיודעין שהיא עקרה וצמקו שדיה״ (שביעית שם).

ואין זה מחוור לע״ד, שהרי בירושלמי מדמה דין משנתנו למחלוקת רב ושמואל במוכר שור לחברו ונמצא נגחן (שם), הרי דפרה חורשת דנקט במתניתין לאו דוקא, אלא הוא הדין לשור, ונקט חורשת לאשמועינן רבותא לב״ש, דאע״ג דאיכא למתלי שקנאה לחלב וולדות אוסרים. ועל כל פנים פרה לא גרעה מנפה וכברה שהוא מיוחד לנפות קמח, ובכל זה תולין שקנה לכבור בה חול, ולא נחלקו בה בית שמאי, והוא הדין לפרה חורשת !

ונראה לי לומר דבכלים שעבודתן לאסור ולהיתר, הוא ריש לתלות שקנאם להיתר, הואיל והשמוש להיתר בשביעית אינו פוסל אותם מלהשתמש בהם אחר שביעית בדרך שמושם. הלכך קונה אותם בשביעית על מנת להשתמש בהם בדרך תשמישם אחרי שביעית, אבל פרה חורשת, אם שוחטה בשביעית. אובדת ממנו למלאכת החרישה, וכן קונה שדה ניר, אם לא יזרענה בשביעית תעלה קוצים, ויצטרך לחרוש אותה שוב אחרי שביעית, הלכך סוברים בית שמאי שבכגון זה לא תלינן שקנאו לשחיטה, או לזורעה אחרי שביעית, ובית הלל מתירים אפילו בכגון זה, משום דסברי דכל היכא דאיכא למיתלי בכל דהוא תלינן.

ואפשר לומר עוד דמתניתין דפרה חורשת איירי באדם דלא זבין אלא לרדיא. הלכך בית שמאי אוסרים משום דדמיא לכלי המיוחדים רק לעבודה של אסור, ובית הלל סברי הואיל ויכול לשוחטה מותר למכור לו.

דבר זה למדתי מדברי הירושלמי דגרסינן התם עלה דמתניתין דפרה חורשת, תני: ״המוכר שור לחברו ונמצא נגחן, רב אמר: מקח טעות, ושמואל אמר: יכול הוא מימר לשחיטה מכרתיו לך וכו׳, כינן קיימין כשמכרו לסרסור… רב כבית שמאי, ושמואל כבית הלל? וכו׳, ושמואל כבית הלל ואפילו יסבור כבית שמאי, לית אורחא דבר נשא מיכוס תורא דרידיא (ירושלמי שביעית פ״ח ה״ג).

והנה דברי הירושלמי תמוהין, דאם נאמר בטעמא דב״ש בשביעית משום דלית אורחא דבר נשא מיכוס תורא דרדיא, ולפיכך לא תלינן בשביעית דקנאו לשחיטה, הוא הדין במוכר שור ונמצא נגחן הרי זה מקח טעות.

ובשנות אליהו להגר״א ז״ל כתב: ״ואפילו יסבור כבית שמאי, לית אורחא דב״נ וכו׳, לפיכך בשביעית לא תלינן בשחיטה, אבל נגחן תלינן בשחיטה״(שביעית פ״ה מ״ח). ולא זכיתי להבין מאי שנא שביעית ממקח וממכר.

ולדעתי פירושם של דברים כך הוא, דמחלוקת רב ושמואל הוא בסרסור דזבין כדי למכור לגברי תבני לרדיא או לשחיטה. אבל מתניתין דשביעית היא במוכר לחשוד על שביעית, וכדאוקימנן רישא דמתניתין דאלו כלים שאסור למוכרן. וכולה מתניתין איירי בהכי, הלכך הרי זה כמוכר לגברא תבין לרדיא, ולית אורחא לבר נש ־ כלומר ב״נ דה דחשוד וקונה בשביעית. הרי הוא כגברא תכין לרדיא – ולית אורחיה דבר נש זה תבין לרדיא לשחוט תורא דרדיא, ובית הלל מתירים אפילו ככה״ג, מטעם דתלינן בכל דהוא.

והרמב״ם גם הוא מפרש מתניתין דשביעית כחשוד, שכן פירש: ״אמר הכתוב: ולפני עור לא תתן מכשול״, ר״ל מי שסגרה עיניו התאוה ויצר הרע, אל תעזור אותו להוסיף בעורונו״ (שביעית פ״ה מ״ו). וכן פסק בהלכותיו: ״זה הכלל, כל שמלאכתו מיוחדת למלאכה שאסורה בשביעית, אסור למכרו לחשוד, ולמלאכה שאפשר שתהיה אסורה ותהיה מותרת – מותר למכרו לחשוד״ (הלכות שמיטה ויובל פ״ח ה״ב). ״ומותר למכור סתם למי שאינו חשוד, אפילו דבר שמלאכתו מיוחדת למלאכה האסורה בשביעית, שהרי אפשר שקנה בשביעית לעשות לו מלאכה לאחר שביעית״ (שם ה״ד)

מחרישה

הרי לך מפורש שלא נאסר למכור בשביעית למי שאינו חשוד, אלא בפירש שהוא קונה למלאכה האסורה, אבל בסתם, מותר למכור לו אפילו דברים שמלאכתן מיוחדת למלאכת אסור, וכן לא נאסר למכור לחשוד אפילו בסתם, אלא דבר שמלאכתו מיוחדת לאסור.

וכן מתפרשים דבריו שבהלכותיו שכתב: ״כל המכשיל עור בדבר וכו׳ או שחיזק ידי עוברי עבירה שהוא עור ואינו רואה דרך האמת מפני תאות לבו, הרי זה עובר בלא תעשה, שנאמר: ״לפני עור לא תתן מכשול״ (ה׳ רוצח פי״ב הי״ד).

ולשון ״עוברי עבירה שהוא עור״ וכו׳, אינו הולם אלא לחשוד שהוא עור קודם שחברו חיזק את ידו לעבירה זאת, וכן מתפרשים דבריו שבפירוש המשנה וספר המצות.

וכבר כתבתי שגם רש״י סובר כן, ולא אמר המושיט יין לנזיר שמא יבא לשתותו, אלא דוקא ביין שכל אדם וביותר הנזיר מתפתה בו. אבל בכל שאר איסורים, אין לאו דלפני עור, אלא בחשוד, ודבר המיוחד לאיסור, או בפירש שהוא קונה לאיסור.

ד. מכשיל בדבר הגורם לאסור

גרסינן התם: ״אומר אדם לחמריו ולפועליו: לכו ואכלו בדינר זה, צאו ושתו בדינרר זה, ואינו חושש לא משום שביעית ולא משום מעשר״, ופירש״י: ״דהא איהו לא ספי ליה מידי אלא פריטי יהבי להו״ (ע״׳ז סג,א-ב). פירוש דבריו כך הוא: דלאו דלפני עור הוא רק כשנותן לו דבר האסור מצד עצמו, כגון יין לנזיר, או דבר שמהוה איסור משעת נתינתו, כגון מלוה בלא עדים. אבל נותן מעות לפועליו או לחמריו, אעפ״י שהוא חייב במזונותן ונותן להם מעות אלו לקנות בהם מאכל או משתה הצריך להם בשעה זאת, אינו חושש שמא יקנו במעותיו ויאכלו דבר אסור, הואיל ומה שנותן להם אינו אסור, אלא שחליפיו יכולים להיות אסורים, הלכך אפילו אם יעשו זאת, אין על בעה״ב איסור דלפני עור. ולכאורה קשה, מדגרסינן: ״איבעיא להו, משום הרווחה, או דילמא משום ולפני עור״,

וכתבו התוס׳: ״יש מקשין מכאן לפ״ה וכו׳ אבל מקח מאי לפני עור איכא, ושמא יש לומר שממציא לו מעות לקנות צרכי ע״ז״ (עבודה זרה ו.א תד״ה או). הרי שגם במעות שאין האסור נעשה בגופם אלא בחלופם, יש בו משום לפני עור, אפילו לבני נח, ומכל שכן לישראל.

וצריך לומר דתרתי בעינן להתירא, שלא יתן לו גוף האסור, ושלא יודע שהוא יקנה בתמורת המעות דבר אסור, ובעכו״ם לפני אידיהן הדבר ברור שקונה במעותיו לע״ז, הלכך נעשה כנותן לו גוף האסור.

והם הם דברי הריטב״א ז״ל שכתב: ״מהכא שמעינן דכל שאין נותנין לו האיסור עצמו, והדבר ספק אם יקח אסור אם לאו, אין בו משום ״לפני עור״ אפילו לגבי ישראל״ (חדושי הריטב״א שם)*.

מזה יוצא לנדון דידן, דנתינת גליונות ההגהה אעפ״י שהם של המקבלם, ואעפ״י שאינם אסורים בעצם,הואיל והם נושא לעבירה, הרי זה דומה לפרה חורשת בשביעית, שהואיל ובגופה נעשית החרישה, אסור לתת, וכן בגליונות הדפוס להגהה, הואיל ובגופם נעשה אסור הכתיבה, דהיינו ההגהה, יש בנתינתם משום ״לפני עור״.

ועוד, דכיון דחשוד לכך, נעשה כידוע שעושה בהם עבירה, ובכגון זה אסור אפילו במעות, וכדכתיבנא לעיל מדברי התוס׳.

ה.   מכשיל את חברו במחשבה של אסור

תו חזיתיה לרב נהוראי הרה״ג הפוסק יצ״ו שעמד על דברי רש״י שכתב: בדין מלוה בלא עדים עובר בלאו דלפני עור לא תתן מכשול, משום שעולה על רוחו לכפור, וכתב: ולכאורה דברי רש״י תמוהים, דלא מצינו אסורא דלפני עור היכי שמביאו למחשבת איסור. ותירץ כיון שבדעתו לכפור, הרי זה כממציא לו דבר אסור, והיינו טעמא דאלו דברים שאסור למכור בשביעית, משום דכיון דהקונה חשוד על השביעית, קרוב לודאי שהקונה חושב בשעת הקניה לחרוש בה בשביעית. משום לפני עור. אבל לע״ד נראה דלא נאמר חלוק זה אלא בסתם, דהחשש הוא שמא יתפתה לכך, וכדכתבו רש״י והתוס׳ שמא יבוא לשתות, או שמא ישכח, אבל במפרש שרוצה לאכול אסור זה, אין לתת לו אפילו אם אפשר היה לו להשיגן מיד אחר. הלכך דבר שדרכו לעבודה זרה אסור לתת לעכו״ם, משום שסתמו הוא כפירושו. ולפיכך מקשה שפיר בעובדא דרב אשי דזבניה לבי נורא, שהרי הוא כמפורש שקונהו לשם ע״ז.

* לא מצאתי איה מקום ציטוט זה.

והכי דייקא לישנא דגמרא, דתנא אבר מן החי לבני נח, ולא תנו ע״ז ומשמשיה, משום דבאבר מן החי הוא דתלינן כשאינו בתרי עברי דנהרא, דאפשר שלא יאכלנו, אלא למלאכה או לשמוש היתר הוא דצריך לו. אבל בע״ז ומשמשיה, לעבודה הוא שמקבל ואסור, כמו שאסרו למכור להם לפני אידיהן, וכאותה ששנינו: ״אלו דברים שאסור למכור לעכו״ם: איצטרובלין וכו׳, ושאר כל הדברים, סתמן מותר, ופירושן אסור״ (ע״ז יג,ב).

הלכך שפיר מותיב רבינא לרב אשי: ״והאיכא לפני עור״, ומתרצינן: ״רוב עצים להסקה נתנו״, ולכן סתמן הוא להסקה, הלכך כיון דלא קאי בתרי עברי דנהרא מותר להושיט לו.

ובזה מתורץ מה שהקשה לכאורה על מסקנא דסוגין מדתנן: ״אלו כלים שאין האומן רשאי למוכרן בשביעית, מחרישה וכל כליה״ וכו׳, והיינו משום לפני עור, וכדפירש הרמב״ם(שביעית פ״ה ה״ו). ובודאי שמחרישה וכליה מצויים בכל מקום לקנות מלא יהודים, ואם כן הרי זה כדלא קאי בתרי עבדי דנהרא, ואין בו אסור דלאו זה.

מכאן מוכח כדכתבנו, שבדבר שסתמו כפירושו, אסור למכור או להושיט, אפילו היכא שאפשר היה להשיג זה ממקום אחר, שהרי עוזרו לו ומפתהו לעבור עבירה זאת, ומחרישה וכליה לחשוד – סתמן כפירושן, דלעבודה בשביעית הוא שקונה או שואל אותם. הלכך המוכר לו עובר בלאו זה.

מעתה נהדר אנפין לשאלה תרץ דידן, ונדון אם זה הוא בגדר דקאי בתרתי עברי דנהרא, או לאו.

ומזה יצא לדון בשאלה דנדון דידן, דכיון שהוא חשוד להגיה את הגליונות בשבת, הרי אומדנא דמוכחא היא דבעת לקיחת הגליונות מחשבתו היא להגיה בשבת.dhkhui

וגם בזה אין דבריו מחוורין לי, דודאי אין המכשיל חמור מהנכשל, וכיון דאין אדם נתפס על מחשבת אסור, גם המכשיל אינו עובר על לאו. אבל דברי רש״י הם כפשוטם, דמלוה, אע״ג דבעצם ההלואה אין כאן נתינת דבר האסור, מכל מקום כיון שמאותה שעה מתהוה נושא האסור, הרי הוא כנותן כוס לנזיר, שמציאותו לפניו מפתהו לשתותו, ואף מלוה בלא עדים מפתה את הלוה לכפור. וזהו טעמא דכל לאו זה, וכמ״ש הרמב״ם שמפתהו לאסור או שעוזר להגדיל את עורונו, וכשעבר עבירה זאת חברו, מתחייב המכשילו למפרע משום ״לפני עור לא תתן מכשול״.

ו.  מושיט אסור במקום שאפשר לחברו להשיג אסור זה מאחר

בגמרא מסקינן דאין אסור ״לפני עור״ אלא בדקאי בתרי עברי דנהרא. ופירש״י: עכו״ם מצד זה וישראל מצד זה, דאי לא יהבי ליה לא מצי שקיל (ע׳׳ז ו,ב).

והנה ה״יד מלאכי״ רמי מדגרסינן: ״רב אשי הוה ליה ההוא אבא, זבניה לבי נורא, אמר ליה רבינא לרב אשי: האיכא לפני עור לא תתן מכשול, אמר ליה: רוב עצים להסקה ניתנו(נדרים סב,ב).

ולפי מאי דמסקינן בסוגין דאין אסור דלפני עור אלא בקאי בתרי עברי דנהרא, מאי מקשה התם והאיכא לפני עור, הרי ודאי שהיו נמצאים הרבה יערות אחרים של לא יהודים שהיה יכול לקנותם. ותירץ משם אחד קדוש, דבאדם חשוב [כרב אשי] אסור גם בדלא קאי בתרי עברי דנהרא, ומדידיה תירץ עפ״י מ״ש התוס׳ והרא״ש דהיכא שמצוי לו, לא קעבר אאיסורא דאורייתא, אבל מ״מ איסורא דרבנן מיהא איכא, הכי נמי איכא איסורא דרבנן. וזהו דקדוק לישנא דגמ׳: והאיכא לפני עור, ולא אמר והא קעבר אלפני עור (יד מלאכי כללי הלמד ס׳ שס״א).

ולע״ד אין תירוצו מישב את הדעת, דלשון והאיכא לפני עור אינו מתפרש במובן אסור דרבנן, משום לפני עור. אבל לע״ד נראה דלא נאמר חלוק זה אלא בסתם, דהחשש הוא שמא יתפתה לכך, וכדכתבו רש״י והתוס׳ שמא יבוא לשתות, או שמא ישכח, אבל במפרש שרוצה לאכול אסור זה, אין לתת לו אפילו אם אפשר היה לו להשיגן מיד אחר. הלכך דבר שדרכו לעבודה זרה אסור לתת לעכו״ם, משום שסתמו הוא כפירושו. ולפיכך מקשה שפיר בעובדא דרב אשי דזבניה לבי נורא, שהרי הוא כמפורש שקונהו לשם ע״ז.

והכי דייקא לישנא דגמרא, דתנא אבר מן החי לבני נח, ולא תנו ע״ז ומשמשיה, משום דבאבר מן החי הוא דתלינן כשאינו בתרי עברי דנהרא, דאפשר שלא יאכלנו, אלא למלאכה או לשמוש היתר הוא דצריך לו. אבל בע״ז ומשמשיה, לעבודה הוא שמקבל ואסור, כמו שאסרו למכור להם לפני אידיהן, וכאותה ששנינו: ״אלו דברים שאסור למכור לעכו״ם: איצטרובלין וכו׳, ושאר כל הדברים, סתמן מותר, ופירושן אסור״ (ע״ז יג,ב).

הלכך שפיר מותיב רבינא לרב אשי: ״והאיכא לפני עור״, ומתרצינן: ״רוב עצים להסקה נתנו״, ולכן סתמן הוא להסקה, הלכך כיון דלא קאי בתרי עברי דנהרא מותר להושיט לו.

ובזה מתורץ מה שהקשה לכאורה על מסקנא דסוגין מדתנן: ״אלו כלים שאין האומן רשאי למוכרן בשביעית, מחרישה וכל כליה״ וכו׳, והיינו משום לפני עור, וכדפירש הרמב״ם(שביעית פ״ה ה״ו). ובודאי שמחרישה וכליה מצויים בכל מקום לקנות מלא יהודים, ואם כן הרי זה כדלא קאי בתרי עבדי דנהרא, ואין בו אסור דלאו זה.

מכאן מוכח כדכתבנו, שבדבר שסתמו כפירושו, אסור למכור או להושיט, אפילו היכא שאפשר היה להשיג זה ממקום אחר, שהרי עוזרו לו ומפתהו לעבור עבירה זאת, ומחרישה וכליה לחשוד – סתמן כפירושן, דלעבודה בשביעית הוא שקונה או שואל אותם. הלכך המוכר לו עובר בלאו זה.

מעתה נהדר אנפין לשאלה תרץ דידן, ונדון אם זה הוא בגדר דקאי בתרתי עברי דנהרא, או לאו. והנה הרה״ג הפוסק יצ״ו כתב: בשאלה דנדון דידן תליא במחלוקת, שלדעת ה״משנה למלך״ דסובר שגם כשאפשר להשיג זאת על ידי ישראל אחר, בכל זאת מיקרי כתרי עברי דנהרא, הואיל ואין הדבר מצוי לו, אלא על ידי עבירה בלאו דלפני עור. וכך הוא אם העובר הוא ישראל זה או ישראל אחר.אבל הפ״מ סבר דגם באפשר להשיג על ידי ישראל אחר מיקרי חד עברא דנהרא, ואין המושיט עובר בלאו דלפני עור.

ולמסקנא דדינא קי״ל כהמל״ט, וכמ״ש מרן החיד״א, דגדולי האחרונים פסקו כהמ״ל, והכי אזלא סוגיא דעלמא (ברכי יוסף חו״מ ס' ט׳ אות ג).

ושוב כתב דבנדון דידן לכל הדעות אין בו משום לפני עור, הואיל ויכול להשיג זה מישראל שאינו יודע שהוא חשוד לעבירה זאת, או שלא יודע במציאות לאו זה.

ולדידי נראה שאין שאלה דנדון דידן תלוי במחלוקת כלל, ולכל הדעות הרי זה כתרי עברי דנהרא, משום דבתר שעת נתינה דיינינן אם בשעה זאת יכול היה להשיג דבר זה על ידי אחר, שאם לא תאמר כן, לא משכחת לה קאי בתרי עברי דנהרא לעולם, כיון שלפני זמן או אחריו היה יכול לחצות את הנהר בשחיה או בספינה, והיה יכול להשיג דבר זה, אלא ודאי בתר שעת הושטה דינינן.

ולפי״ז בנדון דידן לא מעלה ולא מוריד מה שהיה יכול לתת את גליונותיו להדפיסם על ידי אחר, הואיל ועתה שנתנם לזה, כשהוא מקבלם אינו יכול להשיג גליונות הגהת כתיבותיו אלא ממדפיס זה. ואפשר היה לומר דנדון דידן הוא בגדר חד עברא דנהרא, מטעם זה שההגהה אינה מלאכה אסורה אלא מדין כתיבה, והרי יכול לעבור עבירה זו עצמה גם על גבי ניר אחר, אבל אין זה מסתבר כלל, משום דההגהה היא המושכת לכתיבה, ומציאות גליונות אלה בידו הם המפתים אותו ומסבבים סיבת הכתיבה, דהיינו ההגהה. הלכך שפיר הוי כתרתי עברי דנהרא, והמושיט לו עובר בלאו דלפני עור.

בסיומא דדינא מסיק הרה״ג הפוסק להתיר מטעם דמסייע ידי עוברי עבירה, שהוא אסור מדרבנן, (וליתא דלפני עור), הוא דוקא בשעת עשיית העבירה, אבל לסייע שלא בשעת העבירה מותר, והוא הדין בנדון דידן, הואיל והמדפיס מוסר לו הגליונות מערב שבת, אין בזה משום מסייע ידי עוברי עבירה.

וכשאני לעצמי כבר כתבתי שבשאלה דנדון דידן אין זה בגדר מסייע ידי עוברי עבירה, שהוא מדרבנן, אלא הרי זה בכלל לפני עור, שהוא חל דוקא קודם העבירה, וגם בשעת עשייתה, אם הוא בגדר השלמה, וכמ״ש לעיל מדברי הרמב״ם ז״ל.

אולם יש להתיר בשאלה בנדון דידן.

ז.   דין מושיט דבר אסור לפני זמן אסורו

מהאמור בסעיף הקודם התברר דכל דבר שאינו מיוחד לאסור, ואפילו פרה חורשת שרובא דאינשי זבני לרדיא, מותר למכור, משום דתלינן שלשחיטה קנאה. ובדברים שמלאכתן לאסור ולהיתר, נמי מותר למכור אפילו לחשוד, דתלינן שקנאם להשתמש בהם אחר שביעית. מזה נלמוד שמותר למכור או להושיט דבר אסור אפילו לחשוד בעבירה לפני זמן אסורו, דתלינן שהוא משתמש בו בזמן ההיתר. ואם נשתמש בזמן אסורו – הוא את עונו ישא.

והכי מסתברא, שאם לא תאמר כן, אסור לכל אדם מישראל להשאיל או למכור לחברו החשוד כלי מלאכה בע״ש, שמא יבא להשתמש בהם למלאכת אסור בשבת, או למכור חמץ לפני שעת אסורו לחשוד על אכילת חמץ בפסח, שמא יאכל אותו בשעת אסורו.

וכן ראיתי לרב חביבאי הגאון הפוסק יצ״ו שדקדק מלישנא דמתניתין דשביעית: ״אלו כלים שאין האומן רשאי למכור בשביעית: מחרישה וכל כליה״ וכו' משמע דקודם שביעית מותר למכור. אלא דהקשה ע״ז מדינו דרב יהודה – דכל שיש לו מעות ומלוה אותן שלא בעדים, עובר משום לפני עור לא תתן מכשול, ופירש רש״י: שמא יעלה על רוחו לכפור. הא למדת, דאפילו קודם זמן אסורו נמי עובר בלאו זה.

ותירץ, דגבי מחרישה כיון שקונה אותה לפני שביעית, הרי על כרחין מחשבתו של הקונה הוא לחרוש בה לפני שביעית. אבל לוה בלא עדים, הרי במחשבתו לכפור שהוא כעת בעת ההלואה (אחד).

ואין דבריו מחוורים בעיני, דהא מתניתין דתני בשביעית, מוכחא דקודם שביעית, אפילו בערב שביעית ממש, שאינו זמן חרישה, נמי מותר. ומאי פסקא דהקונה לפני שביעית* והלוה שלא בעדים, תיכף בשעת ההלואה עולה על רוחו לכפור?

אבל לדעתי החילוק הוא מבורר, דמחרישה לפני שביעית מותר, הואיל ועדיין לא הגיע זמן אסורו. אבל מלוה שלא בעדים, משעה שנתן ההלואה התהווה האיסור, והרי זה כמושיט יין לנזיר, דלא שנא לן אם שותהו היום או מחר. הכל נובע ממציאות האסור לפניו על ידי המושיט, מה שאין כן מושיט דבר המותר, אעפ״י שאחר זמן יהיה אסור, משום הזמן ולא משום עצם הדבר, הואיל ובשעה שהוא מושיט הרי הוא נותן דבר המותר, אין בו משום לאו דלפני עור לא תתן מכשול, הואיל ובשעת נתינתו אינו דבר אסור.

ואל תשיבני ממלוה את חברו שלא בעדים, או מאב המכה את בנו הגדול, שאף על גב שאין איסור בשעת ההלואה או ההכאה, עובר בלאו זה, דשאני הנך דמפתהו לאסור, שיכול לעבור בו תיכף, ובשעת מעשה מהוה גוף האסור בזה שהוא נותן לו דבר המפתהו לאסור. אבל אם נותן לו דבר שהוא מותר בשעת נתינה, אע״ג דכשיגיע זמן אסורו יהיה דבר אסור, אין בו משום לאו דלפני עור לא תתן מכשול, ולא אפילו משום מסייע ידי עוברי עבירה, כיון דבשעת נתינה הוא מותר, וכל שכן הוא מדברים שמלאכתן לאסור ולהיתר, דתלינן שקנאם לעבוד בהם אחר שביעית. וכן פרה חורשת בשביעית לבית הלל, נמי תלינן בהתירא, וכל שכן כשקנאם לפני שביעית, דבשעת הנתינה הם מותרין לגמרי.

מכל האמור ומדובר למדנו בנדון דידן, הואיל והמדפיס נותן הגליונות להגהה בערב שבת מבעוד יום,שיש שהות להגיהם לפני כניסת השבת, ואינו לוקחם ממנו אלא ביום הראשון, ויש שהות להגיהם במוצאי שבת, תלינן שיגיה לפני השבת, או לאחריו, ואין בו משום לפני עוור לא תתן מכשול.

* אפילו סמוך ממש לשביעית – מותר.